Moet er nu wel of geen schoteltje onder een plantje in pot met gaatjes buiten?

Toegevoegd na 1 dag:
het gaat om bloeiende planten (eenjarigen)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
12.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nadeel van een schoteltje waar water in blijft staan: muggen kunnen er hun larven in leggen.

Het beste antwoord

Ik ga er even vanuit dat je het niet over een water- of moerasplant hebt.

Wanneer NIET:
- Als de pot op de vochtige grond staat, zoals klei bijvoorbeeld, hoeft dat niet. Door de gaatjes in de pot kan het vocht dan bij de wortels komen.

Wanneer WEL:
- Staat de pot met gaatjes op stenen of zand, waar geen of bijna geen vocht blijft staan, dan kun je er beter wel een schoteltje onder zetten.
De grond in de pot kan dan wat langer bij het water, waardoor het vocht beter door de hele pot kan verspreiden.
Vocht dat door de hele pot verspreid is is beter voor de haarwortels.

Toegevoegd na 3 minuten:
Wanneer OOK NIET:
Als het regent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat maakt niet uit. De gaatjes zijn er voor dat het plantje niet verzuipt, binnen is een schoteltje handig omdat anders je vensterbank vies wordt, buiten heb je daar geen last van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het een plant is die graag vochtig staat, wel.
De bedoeling van die gaatjes is dat overtollig vocht weg kan uit de pot, zodat de wortels niet gaan rotten. Doe je er een schotel onder, dan moet je of elke dag kijken of de plant niet verzuipt (en de schotel leeggieten) of in die pot een plant hebben die graag nat staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in principe hoeft het niet, maar voor nathalzen is het wel prettig: dan kan je de schotel ook volgieten, zodat de plant van twee kanten water krijgt.
Rieneke1
12 jaar geleden
Iets onder een plant buiten is altijd goed om het overtollige water weg te laten lopen , en een goed alternatief kan het volgende zijn : gebruik stukken van opengewerkte rubber deurmatten , je kunt ze op maat knippen of snijden en het oogt wat natuurlijker.
12 jaar geleden
Ik zet m'n plantjes buiten altijd op een omgekeerd schoteltje, zodat het water meteen weg kan lopen. voordeel is dat als het onverwachts regent, de plant niet een hele dag op een nat laagje in het schoteltje hoeft te staan. Ander voordeel van een schoteltje is dat er geen insecten, zoals mieren of platte zeugen (die grijze geribbelde dingen, ook wel pissebedden genoemd) in het potje kunnen kruipen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn voor en nadelen aan een schoteltje.
Indien een plant te droog staat, krimpt de kluit van de plant, als je dan water geeft, loopt een groot deel van het water langs de krimpnaad tussen de pot en de kluit, zo onder de pot weer uit, dan denk je dat je water genoeg hebt gegeven, omdat het er onderuit loopt, maar eigenlijk is de kluit zelf, dan nog steeds te droog.
Staat er een schoteltje onder, dan blijft een deel van het water in dat schoteltje staan, dat de kluit dan later op kan nemen.
Ook zijn er planten die het liefst water krijgen via de schotel.

Het grote nadeel van een schotel is, dat er bij veel regen water blijft staan in de schotel, waardoor veel planten te nat blijven staan en verrotten.
Is er zo een natte periode, dan het schoteltje zolang het nodig is omdraaien.